Kent kimliği, o kenti diğerlerinden
farklı kılan, o kente anlam ve değer katan unsurların oluşturduğu bir bütündür
(Birol, 2007, s. 46). Başka bir tanıma göre kent kimliği; kent imajını
etkileyen; her kentte farklı ölçek ve yorumlarla kendine özgü nitelikler
taşıyan; fiziksel, kültürel, sosyo-ekonomik, tarihsel ve biçimsel faktörlerle
şekillenen; kentliler ve onların yasam biçiminin oluşturduğu; sürekli gelişen ve
sürdürülebilir kent kavramını yasatan, geçmişten geleceğe uzanan büyük bir sürecin
ortaya çıkarttığı anlam yüklü bütünlüktür (Tekeli, 1991, s. 81-82). Örneğin, Floransa sanat,
Paris kültür, Varşova müzik, Vatikan din kentidir. Ayasofya ve Sultanahmet
Camii, Marmara’ya gelen yabancıları büyüleyen İstanbul kimliğinin iki görkemli
ögesi, bütün zamanları birleştiren uygarlık simgeleridir. Paris’i Eiffel
kulesi, Pekin’i imparatorluk Sarayı, Venedik’i gondollar, Fas’ı bedeviler, New York’u
özgürlük anıtı, Antakya’yı Mozaik Müzesi her sözcükten daha çabuk çağrıştırır
(Kaypak, 2010, s. 375).
Kentler, onları birbirinden ayırt
eden kimi nitelikleri doğrultusunda farklı biçimlerde tanımlanmışlardır. Bu
tanımlama, kimi zaman, “Bronz Çağı kenti, Ortaçağ kenti, Roma kenti” gibi
dönemsel bir atıf, kimi zaman “Osmanlı kenti, Yunan kenti, Türk kenti ya da
Arap kenti” gibi ait olduğu medeniyet ya da ulusa atıf, kimi zaman “İslam
kenti” gibi egemen dini inanca dair bir atıf ya da, “Akdeniz kenti” gibi içinde
yer aldığı coğrafyaya yönelik bir sınıflandırma doğrultusunda coğrafi bir
atıfla yapılmıştır. Kentleri, diğerlerinden ayırt eden ve kendine özgü niteliği
ile tanımlanmasını, adlandırılmasını
sağlayan pek çok değişken vardır (Ünlü, 2017, s. 76).
İnsanlar yasadıkları mekâna
barınmak için ev; yürümek için yol; paylaşmak için kamu binaları, parklar,
bahçeler, meydanlar, çeşmeler vb. yaparak bir kimlik inşa ederler. Sonra içinde
barınanlar bu kentin ruhaniyetiyle birlikte yasamaya başlarlar. Elleriyle
kimlik kazandırdıkları kent, onlara da bir kimlik kazandırmaya baslar ve kent
onların kimliği olur. Kişilerin kimliği kentin kimliği ile özdeşleşir. Sonra dönüp
onlara Parisli, İsfahanlı, Beyrutlu, İstanbullu denir (Aktaş, 2009).
Kentler ve mimari ürünler açısından
kimlik ve kentsel imge olgusu, öncelikle görsel boyutuyla ön plana çıkan,
ayrıca doğal, coğrafi, kültürel ürünler ve sosyal yaşam normlarını da kapsayan
çok geniş bir tanımı içermektedir. Kentsel kimlik ve buna dair kentsel imgeler
kent mekânı içerisinde uzun bir süreçte ve bazen çok farklı bileşenlerden
oluşmaktadır. Kentsel imgeler kentte yaşayanlar açısından uğruna özveride
bulunulabilecek ortak değerlerden oluşturmakta ve kuşaklar arasında söz konusu
bu değerler süreklilik göstermektedir (Ulu ve Karakoç, 2004, s. 59-60).
Kentler, barındırdıkları değerler yoluyla
kent kimliğinin çerçevesini oluştururlar. Kent kimliği ise, kentin sürekliliğini
sağlayan ayırt edici özelliklerdir. Uzun bir zaman diliminde şekillenen kent kimliği,
kentin coğrafi içeriği, tarihi dokusu, kültürel düzeyi, mimarisi, yerel gelenekleri
ve kentlilerin sahip olduğu birbirinden farklı hayat tarzı gibi birden çok faktörün
etkisi altında kalır. Söz konusu etmenlerin farklılığı ise her kenti birbirinden
ayırır ve kente özgün kimliğini kazandırır. Sürekli değişim ve gelişim halinde olan
kent ve toplumsal ilişkiler de bu bağlamda kent kimliğinin yeniden tanımlanmasına
sebep olur (Güler vd. 2016, s. 89 - 91).
Kentsel kimlik öğeleri bazen
yabancı ziyaretçilere pazarlamakta ve bundan da büyük ekonomik girdi
sağlamaktadır. Ekonomik olarak gelişmiş toplumlar söz konusu sosyo-kültürel
değerlerini kentlere yansıtmak için “yerellik, gelenekselcilik ve korumacılık”
anlayışını ön plana çıkartarak toplum içerisinde en üst düzeyde benimsenmesine
yönelik projeler geliştirmektedirler. Örneğin, Venedik’ in kanalları, Paris’ in
sarayları, tarihi müze yapıları, katedralleri ve Eiffel kulesi tarihle bağları
olan kentlere kimliklerini veren değerler olarak dünya toplumunun sergisine
sunulmaya çalışılmaktadır (Ulu ve Karakoç, 2004, s. 60).
Kente kimliğini kazandıran en önemli
etmen sahip olduğu kültürel ve tarihi değerlerdir. Bir kenti diğerlerinden ayıran
ve kendine has özelliklerle kimlik oluşturmasını sağlayan temel unsur kent kültürüdür.
Kent kültürü, kentte yaşayanların geçmişten günümüze oluşturduğu maddi ve manevi
değerler bütünü şeklinde tanımlanabilir (Güler vd. 2016, s. 92).
Kent kimliğini oluşturan nitelik ve
öğeler; yerin karakteri, mekânın
karakteri ve anlamları şeklinde
üç bileşenden oluşmaktadır. Bu üç bileşenin karşılıklı ilişki ve etkileşimi bir
yerin kimliğinin oluşmasında önemli rol oynamaktadır.
• Yerin karakteri: İklim, topografya, jeolojik oluşum ve bitki
örtüsünün oluşturduğu doğal çevre içerisindeki özelliklerdir.
• Mekânın karakteri: Dolu ve boşlukların oluşturduğu biçim,
strüktürel yapı, simgesel etki, kullanılan malzemeler vb. açısından oluşturduğu
form ve görüntüdür.
• Anlam: Kimlik, geçmişin toplumsal yaşamları ve kültürlerin mevcut
kentsel mekânda somutlaşmış ürünleridir. Bu zaman diliminde toplumların yaşam
mekânlarına yaşamları, mücadeleleri, acıları, sevinçleri, özlemleri vs. ile
yükledikleri anlamlar dizisidir (Öztürk, 2007, s. 11).
Kent kimlikleri ile ilgili
çalışmalara bakıldığında şu sonuçlar karşımıza çıkmaktadır;
·
Kent
kimlikleri uzun bir süreçten sonra oluşmaktadır.
·
Kentler
sahip oldukları kimlik ile diğer kentlerden ayrılır.
·
Günümüzde
kentler, kent kimliklerini oluşturmaktan ziyade tüketime odaklanmış durumdadır.
·
Küreselleşme
süreci ile birlikte kentler birbirine benzemektedir.
·
Tarih
ve kültür, kent kimliğinin oluşmasında en önemli etkenlerdir.
·
Kent
imajı, kentsel kimliğini oluşmasında önemli rol oynar.
KAYNAKÇA
Aktaş, İ. (2009). “Kentlerin
Kimliği”. 12 Mayıs 2009, http://www.haber7.com/yazarlar/ihsan-aktas/402431-kent-kimligi, (Erisim Tarihi 2.12.2017).
Birol, G.; (2007). “Bir Kentin
Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerine Bir Değerlendirme”, Arkitekt Dergisi, Kasım-Aralık
2007, sayı: 514, s. 46-54.
Güler, T., Şahnagil, S., &
Güler, H. (2016). Kent Kimliğinin Oluşturulmasında Kültürel Unsurların
Önemi: Balıkesir Üzerine Bir İnceleme. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve
Politika Dergisi, 11(3). 89 – 104.
Kaypak, Ş. (2010). Antakya'nın Kent
Kimliği Açısından İrdelenmesi/Examınatıon Of Antakya In Terms Of Urban Identıty.
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14).
Öztürk, Ö. (2007). Kentsel Kimlik
Oluşumunda Güzel Sanatların Yeri: İzmir Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Tekeli, İ. (1991). “Bir Kentin
Kimliği Üzerine Düşünceler”, Kent Planlaması Konuşmaları, Ankara: TMMOB
Mimarlar Odası Yayını, s. 79-89.
Tülin Selvi Ünlü. (2017). Kent
Kimliğinin Oluşumunda Kentsel Bellek ve Kentsel Mekân İlişkisi: Mersin Örneği,
Planlama, 27(1):75–93 | doi: 10.14744/planlama.2017.06078
Ulu, A., & Karakoç, İ. (2004).
Kentsel Değişimin Kent Kimliğine Etkisi. Planlama Dergisi, TMMOB Şehir
Plancıları Odası Yayını, 29(3), 59-66.
Derleyen: Rauf BELGE
E-Posta: raufbelge@gmail.com