9 Eki 2018
1 Eki 2018
18 Nis 2014
Lojistik Köylerin Yerleşmeler Üzerine Etkisi: Yenice Örneği
Ticaret
akışlarını rasyonelleştiren bütünleşmiş hizmet sağlayan, ulaştırma türlerini
birleştiren, katma değerli hizmetler veren ve şehir tıkanıklığını önlemeye
çalışan ulaşım hareketlerin toplandığı yer olan lojistik köy kavramı ilk olarak
ABD’de endüstrinin gelişmesiyle doğmuştur.
Bu
kavramın Japonya’da da trafik sıkışıklığını, çevresel, enerji ve iş gücü
maliyetlerini azaltmak için önerildiği de bilinmektedir. Daha sonra Batı
Avrupa’ya geçmiş olan uygulamanın ilk örnekleri Fransa’da geniş ölçekte Paris
bölgesel alanında Garanor ve Sogoris (Rungis)’te oluşturulmuştur.. Bu uygulama
kentsel politikalara bağlı olarak gelişmiştir. 1960’ların sonları ve 1970’lerin
başında ise lojistik köyler, İtalya ve Almanya’da görülmeye başlanmıştır.
Bu
sırada lojistik köy kavramı da şekillenerek kara yolu/demir yolu çok türlü
taşımacılığını sağlar hale gelerek; 1980 ve 1990’lı yıllarda ise lojistik
köyler dünyada hızla artmıştır. Fransa, Almanya, İtalya, Hollanda, Belçika ve
İngiltere’de ilerlemeler kaydedilmiştir. ABD’de doğan bu kavram Avrupa’da
benimsenmiştir.
Modern
yük taşımacılığının üssü kabul edilen lojistik köylerin Türkiye’ye de
uygulanması için Ulaştırma Bakanlığı’nın öncülüğünde, Türkiye Cumhuriyeti
Devlet Demiryolları (TCDD), Türkiye’nin 16 yerinde lojistik köy kurmaya
hazırlanmaktadır.Bu lojistik köylerin kamu-özel sektör iş birliği ile
gerçekleştirilmesi düşünülmektedir (Dalgakıran,2012).
Çalışmanın Amacı ve
Yöntemi
Tarih
boyunca önemli yol ve kavşaklar üzerinde bulunan yerleşim yerlerinin kısa
sürede büyüyerek, içerisine şehirsel birçok fonksiyonun eklenmesiyle çevresine
göre bir merkez durumuna geldiğini gözlemleriz. Proje kapsamına giren Yenice
Kasabasıda yukarıda bahsettiğimiz özellikte bir yerleşmedir. Ulaştırma ve
Haberleşme Bakanlığının Yenice ‘de yapacağı Lojistik Köy Projesi ayrıca
Çukurova Bölgesel Havalimanı buranın bir ekonomi ve ticaret
merkezi haline gelmesine katkı sağlayacak yatırımlardır. Amacımız çeşitli
gözlemler yaptığımız beldede yapılan bu projelerin ne tür bir ekonomik, sosyal
ve kültürel değişikliğe sebep olacağını araştırmaktır.
Araştırma Sahasının
Yeri ve Sınırları
Yenice
ülkemizin Çukurova ( Doğu Akdeniz ) bölgesinde yer alan Mersin ili Tarsus
ilçesine bağlı belediye teşkilatı olan bir beldedir. 2000 yılı nüfus sayımına
göre Yenicenin nüfusu 17.190 kişidir. Yenice Mersin İlinin doğusunda bulunan
Tarsus ilçesinin doğu kısmında yer almaktadır. Tümüyle düzlük olan
Çukurova içerisinde yer alan beldeye fiziki olarak; kuzeyde ve güneyde verimli
tarım arazileri ve narenciye bahçeleri sınırlamaktadır. Yenice 4 mahalleden
oluşmaktadır. Bunlar, Atalar , Fatih , Yiğitbaşı ve Yunacık mahalleleridir. Yenicenin
denizden yüksekli 30 m harita sınırları içerisinde denizden en yüksek yer 34
metre, en düşük nokta ise 27 metredir. Düz bir alüvyon ovada yer alan
Yenice'nin ortalama meyili % 0.5 olup en fazla yer ise %3.5 'dir.
Bulgular Ve Sonuç
Yenice
için büyük önem taşıyan Lojistik Köy projesinin gerçekleşmesiyle
artacak olan iş imkanlarının, Yenice’ye getireceği hareketliliği ve sosyal
yaşamın daha çok ve hızlı gelişeceği bir gerçektir. Yenice’de kurulması
planlanan Lojistik köyün Türkiye’de benzer 16 yerleşim bölgesinde mevcuttur.
Bunlardan bir tanesi de Yenice’de kurulma aşamasına gelerek istimlak
çalışmaları başlatılmıştır.
Proje
kapsamında 27 km ray kullanılarak 13500 metre yeni demiryolu yapılacaktır.Yenice
Lojistik Merkezinde; 8 yola sahip konteynır stok sahaları, 550 metrelik rampa,
Müşteri stok alanları, 2 otomatik boşlatma alanı, 1 tehlikeli madde boşaltma
alanı, Gümrüklü eşya ambarı,13 yola sahip vagon ve loko bakım atölye ve
depoları, 1 döner köprü ve 5 yollu depo, 4 manevra yolu, otopark, yol ve
tesisler bakım şefliği binaları, 1 kantar, iltisak hattı bağlantıları yer
alacaktır. Ayrıca mevcut 7 istasyon yolu uzatılarak 11 yola çıkarılacaktır.
Yollar
arası bağlantıyı sağlamak için 86 yeni makas atılacaktır. Yol çalışmaları için
430.000 m3 dolgu yapılarak, 40.000 m3 zemin temeli üzerine 36.000 m3 alt balast
ve 21.000 m3 balast serilecektir.
Adana
Lojistik Müdürlüğü çıkışlı olarak yapılmakta olan taşımaların, karayolu
araçlarının Şehir Merkezlerine giriş-çıkış sınırlaması nedeniyle, Tarsus-Adana
arasındaki iş yerlerinden yoğun olarak
taşıma yapan ABS ve Atermit fabrikaları gibi Sanayi kuruluşlarının Yenice
çıkışlı olarak doğu illerine yaptıkları taşımalarda önemli artış sağlayacak
olması nedeniyle, Adananın doğusundaki tüm sanayi kuruluşları ile Mersin-Tarsus
arasındaki fabrikalardan Çukurova merkezli olarak yapılacak her türlü kombine
taşımalarının yapılabilmesi için, Mersin Liman bağlantılı olarak yapılacak
yurtiçi ve gümrüklü tüm taşımaların yapılabilmesi için Yenice Lojistik Merkezi
büyük önem taşımaktadır.
Yenice’nin
Mersin ve İskenderun Limanlarına demiryolu ile bağlantısının olması, İç
Anadolu’yu Çukurova’ya bağlayan karayolu ve demiryolunun beldeden geçmesi
ayrıca hava yük taşımacılığı açısından ortadoğunun en büyük havaalanlarından
olan Çukurova Bölgesel Havalimanı yerleşme sınırları içerisinde inşa edilmesi
beldenin lojistik açısından değerini artırmaktadır.
Buna bağlı olarak birçok lojistik firmasının
belde de şube açmaya başlaması buradaki ekonomik faaliyetlere olumlu katkı
yapmıştır. Şartların giderek gelişmesiyle belde çevresinden hızlı bir şekilde
göç almaktadır. Bu nedenle beldenin sosyokültürel özellikleri de hızlı bir
şekilde değişmektedir. Bahsettiğimiz göçün sonucunda belde de arsa fiyatları
artmıştır. Ayrıca plansız kentleşme de bu süreç içerisinde başlamıştır. Çevre
ve şehircilik bakanlığı tüm bu şartları göz önünde bulundurarak, önlem olarak
altyapı çalışmalarına başlamıştır.
Kaynakça
Dalgakıran, A, (2012). Türkiye'de Lojistik Köyler Kuruluyor, Moment Dergisi,Sayı:45,İstanbul
İnternet
Siteleri
http://www.turkcebilgi.com/
http://www.mersinyenice.bel.tr/
http://www.haritatr.com/
http://www.tarsus.gov.tr/
http://www.moment-expo.com/
Ramazan Ayazgök
Marmara Üniversitesi
Coğrafya Öğretmenliği
ramazanayazgok@gmail.com
19 May 2013
Google haritalarında büyük değişiklik
Google, harita uygulaması Google Maps'i yeniden dizayn etti.
Haberin Videosu
Teknoloji devinin yaptığı değişiklikler, haritayı daha interaktif bir hale getiriyor.
1) Google, geçtiğimiz Çarşamba hafta servisi Google Maps'i bazı güncellemeler ve yeni dizaynıyla yeniden sundu.
2) Google Maps, önümüzdeki Perşembe günü genel kullanıma sunulacak.
3) Yeni harita, tam ekran olarak görüntüleniyor. Ekranın en altında da birkaç resim bulunuyor.
4) Sol üstte yer alan küçük arama aracı ile istediğiniz aramayı yapabileceksiniz.
5) Arama sonuçları, ilgilerinize göre düzenlenerek kullanıcılara sunuluyor.
6) Arama sonuçlarında çıkan sonuçların üzerine tıklandığında o yer ile ilgili detaylı bilgiler çıkıyor.
7) Tıkladığınız mekâna nasıl gideceğinizi öğrenmek istiyorsanız,
yönlendirmeler butonuna tıklayarak navigasyon desteği alabilirsiniz.
8) Harita üzerinde sokak görüntüleri bulunuyor.
9) Gittiğiniz mekânları kaydederek rehber oluşturabiliyorsunuz. Ayrıca
bu mekânlar hakkında yorum yaparak haritanın gelişmesine katkı
sunabilirsiniz.
10) Yüksek kalite fotoğrafların eklendiği yeni dizaynda, belirli yerlerle ilgili çeşitli görseller bulunuyor.
11) Görsellerle bazı tarihi binaların içlerine bile girmek mümkün.
12) Harita, çeşitli ulaşım araçlarıyla ilgili farklı direktiflerle kullanıcıları yönlendirebiliyor.
13) Otobüs, tramway, tren, hava, bisiklet yolu ve yaya yolu gibi seçeneklerle navigasyon hizmeti veriliyor.
14) Gidilebilecek en ideal yol, harita tarafından otomatik olarak gösteriliyor.
15) Daha interaktif hale getirilen Google Maps, Yandex ve Apple'a oranla çok daha gelişmiş bir harita tasarladı.
Kaynak: http://www.trthaber.com/haber/bilim-teknik/google-haritalarinda-buyuk-degisiklik-86566.html
18 Nis 2013
Antartika’da Vostok Gölünde 15 Milyon Yıllık Bakteri Bulundu
Rus araştırmacılar, Şubat 2012’de tamamlanan sondaj çalışmasında,
Antarktika’nın en büyük yeraltı gölü olan 3769 metre derinlikteki Vostok
Gölü’ne ulaşmayı başarmıştı. Rus bilim insanları, gölden alınan
numunelerde, bugüne kadar Dünya’da izine başka bir yerde rastlanmamış
bir canlı türü bulduklarını belirtti.
RIA Novosti haber ajansına açıklama yapan St. Petersburg Fizik
Enstitüsü’nden Sergei Bulat, “Bulduğumuz bakterinin bugüne kadar
tanımlanmamış olduğunu belli bir sınıfı bulunmadığını söyleyebilirim”
dedi.
Bakterinin DNA’sı üzerinde yapılan analizler, canlının genetik
yapısının yüzde 86’sının, bilinen bakterilerden farklı olduğunu ortaya
koydu. Bulat, elde edilen bulguların, ‘bakterinin yeni bir canlı türü
olduğuna işaret ettiğini’ söyledi.
YENİ NUMUNELER TOPLANACAK
Sahip olduğu jeolojik özellikler sayesinde Jüpiter’in uydusu Europa ile Satürn’ün uydusu Enceladus’un coğrafi özelliklerini anlamak için de büyük önem taşıyan Vostok Gölü, milyonlarca yıl boyunca çok farklı jeo-kimyasal süreçlerden geçti. Üzerindeki buzul tabakası, Vostok Gölü’nün en azından 400 bin yıllık bir paleoiklim süreçten geçtiğini ortaya koyarken, bilim insanları gölde bugüne kadar izine rastlanmamış canlı türleri bulunabileceğini belirtmişti.
Sahip olduğu jeolojik özellikler sayesinde Jüpiter’in uydusu Europa ile Satürn’ün uydusu Enceladus’un coğrafi özelliklerini anlamak için de büyük önem taşıyan Vostok Gölü, milyonlarca yıl boyunca çok farklı jeo-kimyasal süreçlerden geçti. Üzerindeki buzul tabakası, Vostok Gölü’nün en azından 400 bin yıllık bir paleoiklim süreçten geçtiğini ortaya koyarken, bilim insanları gölde bugüne kadar izine rastlanmamış canlı türleri bulunabileceğini belirtmişti.
Rus araştırmacılar, ‘bilinmeyen bakterinin’ bulunmasının ardından,
Mayıs ayında gölden yeni numuneler alarak yeni analizler
gerçekleştireceklerini belirtti.
Yaklaşık 250 kilometre uzunluğundaki Vostok Gölü’nden alınan ilk
numuneleri taşıyan Rus araştırma gemisi Akademik Fyodorov, Mayıs 2012’de
St. Petersburg kentine ulaşmıştı. 50 kilometre genişliğinde ve 800
metre derinliğindeki Vostok Gölü, Antarktika’daki kendisi gibi 145
yeraltı gölünden de tamamen izole olmasıyla çok farklı bir jeolojik ve
coğrafi özelliğe sahip.
‘OLAĞANÜSTÜ CANLILAR’
Vostok Gölü’nün çoksayıda organizmaya ev sahipliği yapma olasılığını artıran bir diğer özellik, gölün oksijene aşırı doymuş olması. Göldeki oksijen oranı, dünyadaki tatlı su gözllerindeki oksijen oranının neredeyse 50 katı.
Vostok Gölü’nün çoksayıda organizmaya ev sahipliği yapma olasılığını artıran bir diğer özellik, gölün oksijene aşırı doymuş olması. Göldeki oksijen oranı, dünyadaki tatlı su gözllerindeki oksijen oranının neredeyse 50 katı.
Gölün özellile mineral zengini derinliklerinde yeni canlı türleri
bulmayı uman araştırmacılar, bu canlıların ‘olağanüstü şartlara uyum
sağlamayı başarmış’ olacağına dikkat çekti.
40 YILLIK ÇALIŞMA
Ruslar, Vostok Gölü’nün dibinde bulunan ve 40 yıldır faaliyet gösteren Vostok İstasyonu’ndaki çalışmalarının meyvelerini uzun yıllar sonra toplamaya başladı. Araştırmacılar, Vostok Gölü’nün üzerini örten kilometre kalınlığındaki buzul tabakanın, en az 1 milyon yıllık olduğunu tahmin ediyor.
Ruslar, Vostok Gölü’nün dibinde bulunan ve 40 yıldır faaliyet gösteren Vostok İstasyonu’ndaki çalışmalarının meyvelerini uzun yıllar sonra toplamaya başladı. Araştırmacılar, Vostok Gölü’nün üzerini örten kilometre kalınlığındaki buzul tabakanın, en az 1 milyon yıllık olduğunu tahmin ediyor.
Yıllar boyunca yer yer Mars’taki soğukları bile aşan hava
sıcaklıklarında (-72 civarı) çalışan Rus bilim insnaları, Vostok
Gölü’ndeki sondajı sürdürebilmek için büyük zorluklara katlandı.
Gereken yakıt ve gıda, 1500 km’lik mesafelerden getirilirken, kara
üzerinde traktörlerle getirilen malzemeler teknik arızalar nedeniyle sık
sık gecikmelere neden oldu. Rus araştırmacılar, Vostok Gölü’nü ve
sakladığı potansiyelini ilk keşfedenler olarak, uzun çalışmalar
sonucunda bilim dünyasına milyonlarca yıldır saklanan bulgular sunmaya
başladı.
Antarktika, dünyanın sahip olduğu temiz su kaynaklarının yüzde 70’ini
barındırıyor. Bu suyun yüzde 90’ı, Doğu Antarktika buzulunda yer
alıyor.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)