18 Nis 2014

Lojistik Köylerin Yerleşmeler Üzerine Etkisi: Yenice Örneği


Ticaret akışlarını rasyonelleştiren bütünleşmiş hizmet sağlayan, ulaştırma türlerini birleştiren, katma değerli hizmetler veren ve şehir tıkanıklığını önlemeye çalışan ulaşım hareketlerin toplandığı yer olan lojistik köy kavramı ilk olarak ABD’de endüstrinin gelişmesiyle doğmuştur.
Bu kavramın Japonya’da da trafik sıkışıklığını, çevresel, enerji ve iş gücü maliyetlerini azaltmak için önerildiği de bilinmektedir. Daha sonra Batı Avrupa’ya geçmiş olan uygulamanın ilk örnekleri Fransa’da geniş ölçekte Paris bölgesel alanında Garanor ve Sogoris (Rungis)’te oluşturulmuştur.. Bu uygulama kentsel politikalara bağlı olarak gelişmiştir. 1960’ların sonları ve 1970’lerin başında ise lojistik köyler, İtalya ve Almanya’da görülmeye başlanmıştır.
Bu sırada lojistik köy kavramı da şekillenerek kara yolu/demir yolu çok türlü taşımacılığını sağlar hale gelerek; 1980 ve 1990’lı yıllarda ise lojistik köyler dünyada hızla artmıştır. Fransa, Almanya, İtalya, Hollanda, Belçika ve İngiltere’de ilerlemeler kaydedilmiştir. ABD’de doğan bu kavram Avrupa’da benimsenmiştir.
Modern yük taşımacılığının üssü kabul edilen lojistik köylerin Türkiye’ye de uygulanması için Ulaştırma Bakanlığı’nın öncülüğünde, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), Türkiye’nin 16 yerinde lojistik köy kurmaya hazırlanmaktadır.Bu lojistik köylerin kamu-özel sektör iş birliği ile gerçekleştirilmesi düşünülmektedir (Dalgakıran,2012).

Çalışmanın Amacı ve Yöntemi
Tarih boyunca önemli yol ve kavşaklar üzerinde bulunan yerleşim yerlerinin kısa sürede büyüyerek, içerisine şehirsel birçok fonksiyonun eklenmesiyle çevresine göre bir merkez durumuna geldiğini gözlemleriz. Proje kapsamına giren Yenice Kasabasıda yukarıda bahsettiğimiz özellikte bir yerleşmedir. Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığının Yenice ‘de yapacağı Lojistik Köy Projesi ayrıca Çukurova Bölgesel Havalimanı buranın bir ekonomi ve ticaret merkezi haline gelmesine katkı sağlayacak yatırımlardır. Amacımız çeşitli gözlemler yaptığımız beldede yapılan bu projelerin ne tür bir ekonomik, sosyal ve kültürel değişikliğe sebep olacağını araştırmaktır.           

Araştırma Sahasının Yeri ve Sınırları
Yenice ülkemizin Çukurova ( Doğu Akdeniz ) bölgesinde yer alan Mersin ili Tarsus ilçesine bağlı belediye teşkilatı olan bir beldedir. 2000 yılı nüfus sayımına göre Yenicenin nüfusu 17.190 kişidir. Yenice Mersin İlinin doğusunda bulunan Tarsus ilçesinin doğu kısmında yer almaktadır. Tümüyle düzlük olan Çukurova içerisinde yer alan beldeye fiziki olarak; kuzeyde ve güneyde verimli tarım arazileri ve narenciye bahçeleri sınırlamaktadır. Yenice 4 mahalleden oluşmaktadır. Bunlar, Atalar , Fatih , Yiğitbaşı ve Yunacık mahalleleridir. Yenicenin denizden yüksekli 30 m harita sınırları içerisinde denizden en yüksek yer 34 metre, en düşük nokta ise 27 metredir. Düz bir alüvyon ovada yer alan Yenice'nin ortalama meyili % 0.5 olup en fazla yer ise %3.5 'dir.         
  

Bulgular Ve Sonuç
Yenice için büyük önem taşıyan  Lojistik Köy projesinin gerçekleşmesiyle artacak olan iş imkanlarının, Yenice’ye getireceği hareketliliği ve sosyal yaşamın daha çok ve hızlı gelişeceği bir gerçektir. Yenice’de kurulması planlanan Lojistik köyün Türkiye’de benzer 16 yerleşim bölgesinde mevcuttur. Bunlardan bir tanesi de Yenice’de kurulma aşamasına gelerek istimlak çalışmaları başlatılmıştır.
Proje kapsamında 27 km ray kullanılarak 13500 metre yeni demiryolu yapılacaktır.Yenice Lojistik Merkezinde; 8 yola sahip konteynır stok sahaları, 550 metrelik rampa, Müşteri stok alanları, 2 otomatik boşlatma alanı, 1 tehlikeli madde boşaltma alanı, Gümrüklü eşya ambarı,13 yola sahip vagon ve loko bakım atölye ve depoları, 1 döner köprü ve 5 yollu depo, 4 manevra yolu, otopark, yol ve tesisler bakım şefliği binaları, 1 kantar, iltisak hattı bağlantıları yer alacaktır. Ayrıca mevcut 7 istasyon yolu uzatılarak 11 yola çıkarılacaktır.
Yollar arası bağlantıyı sağlamak için 86 yeni makas atılacaktır. Yol çalışmaları için 430.000 m3 dolgu yapılarak, 40.000 m3 zemin temeli üzerine 36.000 m3 alt balast ve 21.000 m3 balast serilecektir.
Adana Lojistik Müdürlüğü çıkışlı olarak yapılmakta olan taşımaların, karayolu araçlarının Şehir Merkezlerine giriş-çıkış sınırlaması nedeniyle, Tarsus-Adana arasındaki iş yerlerinden  yoğun olarak taşıma yapan ABS ve Atermit fabrikaları gibi Sanayi kuruluşlarının Yenice çıkışlı olarak doğu illerine yaptıkları taşımalarda önemli artış sağlayacak olması nedeniyle, Adananın doğusundaki tüm sanayi kuruluşları ile Mersin-Tarsus arasındaki fabrikalardan Çukurova merkezli olarak yapılacak her türlü kombine taşımalarının yapılabilmesi için, Mersin Liman bağlantılı olarak yapılacak yurtiçi ve gümrüklü tüm taşımaların yapılabilmesi için Yenice Lojistik Merkezi büyük önem taşımaktadır.
Yenice’nin Mersin ve İskenderun Limanlarına demiryolu ile bağlantısının olması, İç Anadolu’yu Çukurova’ya bağlayan karayolu ve demiryolunun beldeden geçmesi ayrıca hava yük taşımacılığı açısından ortadoğunun en büyük havaalanlarından olan Çukurova Bölgesel Havalimanı  yerleşme sınırları içerisinde inşa edilmesi beldenin lojistik açısından değerini artırmaktadır.

 Buna bağlı olarak birçok lojistik firmasının belde de şube açmaya başlaması buradaki ekonomik faaliyetlere olumlu katkı yapmıştır. Şartların giderek gelişmesiyle belde çevresinden hızlı bir şekilde göç almaktadır. Bu nedenle beldenin sosyokültürel özellikleri de hızlı bir şekilde değişmektedir. Bahsettiğimiz göçün sonucunda belde de arsa fiyatları artmıştır. Ayrıca plansız kentleşme de bu süreç içerisinde başlamıştır. Çevre ve şehircilik bakanlığı tüm bu şartları göz önünde bulundurarak, önlem olarak altyapı çalışmalarına başlamıştır.

Kaynakça
 Dalgakıran, A, (2012). Türkiye'de Lojistik Köyler Kuruluyor, Moment Dergisi,Sayı:45,İstanbul
İnternet Siteleri
http://www.turkcebilgi.com/
http://www.mersinyenice.bel.tr/
http://www.haritatr.com/           
http://www.tarsus.gov.tr/              
http://www.moment-expo.com/


Ramazan Ayazgök
Marmara Üniversitesi
Coğrafya Öğretmenliği
ramazanayazgok@gmail.com


19 May 2013

Google haritalarında büyük değişiklik

Google, harita uygulaması Google Maps'i yeniden dizayn etti.
Haberin Videosu
Teknoloji devinin yaptığı değişiklikler, haritayı daha interaktif bir hale getiriyor.
1) Google, geçtiğimiz Çarşamba hafta servisi Google Maps'i bazı güncellemeler ve yeni dizaynıyla yeniden sundu.
2) Google Maps, önümüzdeki Perşembe günü genel kullanıma sunulacak.
3) Yeni harita, tam ekran olarak görüntüleniyor. Ekranın en altında da birkaç resim bulunuyor.
4) Sol üstte yer alan küçük arama aracı ile istediğiniz aramayı yapabileceksiniz.
5) Arama sonuçları, ilgilerinize göre düzenlenerek kullanıcılara sunuluyor.
6) Arama sonuçlarında çıkan sonuçların üzerine tıklandığında o yer ile ilgili detaylı bilgiler çıkıyor.
7) Tıkladığınız mekâna nasıl gideceğinizi öğrenmek istiyorsanız, yönlendirmeler butonuna tıklayarak navigasyon desteği alabilirsiniz.
8) Harita üzerinde sokak görüntüleri bulunuyor.
9) Gittiğiniz mekânları kaydederek rehber oluşturabiliyorsunuz. Ayrıca bu mekânlar hakkında yorum yaparak haritanın gelişmesine katkı sunabilirsiniz.
10) Yüksek kalite fotoğrafların eklendiği yeni dizaynda, belirli yerlerle ilgili çeşitli görseller bulunuyor.
11) Görsellerle bazı tarihi binaların içlerine bile girmek mümkün.
12) Harita, çeşitli ulaşım araçlarıyla ilgili farklı direktiflerle kullanıcıları yönlendirebiliyor.
13) Otobüs, tramway, tren, hava, bisiklet yolu ve yaya yolu gibi seçeneklerle navigasyon hizmeti veriliyor.
14) Gidilebilecek en ideal yol, harita tarafından otomatik olarak gösteriliyor.
15) Daha interaktif hale getirilen Google Maps, Yandex ve Apple'a oranla çok daha gelişmiş bir harita tasarladı.

Kaynak: http://www.trthaber.com/haber/bilim-teknik/google-haritalarinda-buyuk-degisiklik-86566.html

18 Nis 2013

Antartika’da Vostok Gölünde 15 Milyon Yıllık Bakteri Bulundu

 
     Rus araştırmacıların geçtiğimiz yılın başlarında sondajla ulaşmayı başardığı Antarktika’nın 15 milyon yıllık Vostok Gölü’nde, bugüne kadar eşine rastlanmamış bir bakteri bulunduğu açıklandı. Buz tabakanın yaklaşık 3800 metre altında yer alan bakteri, 15 milyon yıldır dış dünyadan izole bir şekilde yaşıyordu.
Rus araştırmacılar, Şubat 2012’de tamamlanan sondaj çalışmasında, Antarktika’nın en büyük yeraltı gölü olan 3769 metre derinlikteki Vostok Gölü’ne ulaşmayı başarmıştı. Rus bilim insanları, gölden alınan numunelerde, bugüne kadar Dünya’da izine başka bir yerde rastlanmamış bir canlı türü bulduklarını belirtti.
RIA Novosti haber ajansına açıklama yapan St. Petersburg Fizik Enstitüsü’nden Sergei Bulat, “Bulduğumuz bakterinin bugüne kadar tanımlanmamış olduğunu belli bir sınıfı bulunmadığını söyleyebilirim” dedi.
Bakterinin DNA’sı üzerinde yapılan analizler, canlının genetik yapısının yüzde 86’sının, bilinen bakterilerden farklı olduğunu ortaya koydu. Bulat, elde edilen bulguların, ‘bakterinin yeni bir canlı türü olduğuna işaret ettiğini’ söyledi.

YENİ NUMUNELER TOPLANACAK
Sahip olduğu jeolojik özellikler sayesinde Jüpiter’in uydusu Europa ile Satürn’ün uydusu Enceladus’un coğrafi özelliklerini anlamak için de büyük önem taşıyan Vostok Gölü, milyonlarca yıl boyunca çok farklı jeo-kimyasal süreçlerden geçti. Üzerindeki buzul tabakası, Vostok Gölü’nün en azından 400 bin yıllık bir paleoiklim süreçten geçtiğini ortaya koyarken, bilim insanları gölde bugüne kadar izine rastlanmamış canlı türleri bulunabileceğini belirtmişti.
Rus araştırmacılar, ‘bilinmeyen bakterinin’ bulunmasının ardından, Mayıs ayında gölden yeni numuneler alarak yeni analizler gerçekleştireceklerini belirtti.
Yaklaşık 250 kilometre uzunluğundaki Vostok Gölü’nden alınan ilk numuneleri taşıyan Rus araştırma gemisi Akademik Fyodorov, Mayıs 2012’de St. Petersburg kentine ulaşmıştı. 50 kilometre genişliğinde ve 800 metre derinliğindeki Vostok Gölü, Antarktika’daki kendisi gibi 145 yeraltı gölünden de tamamen izole olmasıyla çok farklı bir jeolojik ve coğrafi özelliğe sahip.

‘OLAĞANÜSTÜ CANLILAR’
Vostok Gölü’nün çoksayıda organizmaya ev sahipliği yapma olasılığını artıran bir diğer özellik, gölün oksijene aşırı doymuş olması. Göldeki oksijen oranı, dünyadaki tatlı su gözllerindeki oksijen oranının neredeyse 50 katı.
Gölün özellile mineral zengini derinliklerinde yeni canlı türleri bulmayı uman araştırmacılar, bu canlıların ‘olağanüstü şartlara uyum sağlamayı başarmış’ olacağına dikkat çekti.

40 YILLIK ÇALIŞMA
Ruslar, Vostok Gölü’nün dibinde bulunan ve 40 yıldır faaliyet gösteren Vostok İstasyonu’ndaki çalışmalarının meyvelerini uzun yıllar sonra toplamaya başladı. Araştırmacılar, Vostok Gölü’nün üzerini örten kilometre kalınlığındaki buzul tabakanın, en az 1 milyon yıllık olduğunu tahmin ediyor.
Yıllar boyunca yer yer Mars’taki soğukları bile aşan hava sıcaklıklarında (-72 civarı) çalışan Rus bilim insnaları, Vostok Gölü’ndeki sondajı sürdürebilmek için büyük zorluklara katlandı.
Gereken yakıt ve gıda, 1500 km’lik mesafelerden getirilirken, kara üzerinde traktörlerle getirilen malzemeler teknik arızalar nedeniyle sık sık gecikmelere neden oldu. Rus araştırmacılar, Vostok Gölü’nü ve sakladığı potansiyelini ilk keşfedenler olarak, uzun çalışmalar sonucunda bilim dünyasına milyonlarca yıldır saklanan bulgular sunmaya başladı.
Antarktika, dünyanın sahip olduğu temiz su kaynaklarının yüzde 70’ini barındırıyor. Bu suyun yüzde 90’ı, Doğu Antarktika buzulunda yer alıyor.